søndag den 22. januar 2017

Sikke en nat

Jeg blev vækket i nat af, at det bankede på min havedør og hundene gøede helt vildt (min mor og hendes to små hunde kom i går for at blive et par dage). Da jeg kom hen til havedøren kunne jeg se omridset af en mand, og jeg blev simpelthen så forskrækket.

For 6 år siden var jeg udsat for et hjemmerøveri, hvor to unge mænd midt om natten overfaldt mig i min stue med peperspray, og selvom jeg synes, jeg har lagt oplevelsen bag mig, så fik synet af manden panikken til at vælte frem igen.

Først turde jeg ikke åbne. Jeg ringede til politiet og forsøgte at kommunikere med den unge mand gennem ruden. Jeg forstod, at han var kørt galt, og da den værste panik havde lagt sig, gik jeg ud til ham, så han selv kunne tale med politiet i min telefon.

Jeg tror kun han var 18 år. Han havde kørt i sin fars bil, selvom han havde drukket, og var kørt galt med meget høj fart (formentlig omkring 100 km/t) næsten lige udenfor mit hus. Han havde kun T-shirt på, så jeg fandt et tæppe og fik han ind i varmen, mens vi ventede på politiet. Han var tydeligt rystet.

Lidt efter bankede det på min hoveddør. Tre andre unge mænd stod udenfor. Jeg mærkede lige snerten af panik igen, men skubbede den væk med det samme. Det viste sig at være tre af hans klassekamerater. De havde forsøgt at stoppe ham og var nu gået ud for at lede efter ham. De havde set bilen og var meget lettede, da jeg kunne fortælle, at deres ven var her og i god behold.

Og så sad jeg pludselig der med fire rystede gymnasieelever og min mor omkring mit spisebord midt om natten. 10 min. senere kom politiet. Vi var ude og se på bilen, og de fik navne og telefonnumre og kørte igen efter en halv times tid med den unge mand, mens hans kammerater begav sig tilbage til det sommerhus, hvor andre af deres gymnasievenner sad og var bekymrede.

I dag kørte jeg lige ned forbi sommerhuset for at høre, om de var ok og lidt senere kom et par af dem forbi for at se bilen i dagslys - bl.a. også ham der havde kørt den.

Som man kan se på billederne her, så er træerne i det levende hegn ud til vejen knækket og er blevet skubbet foran bilen, hvilket formentlig er grunden til at han ikke kom alvorligt til skade. Han har været helt usandsynlig heldig. Det kunne være gået så frygteligt galt.

Jeg er også efterhånden ved at være faldet til ro igen ovenpå nattens begivenhedder. Nu venter jeg på at Falck snart kommer og henter bilen. Og jeg er så utrolig lettet over, at der ikke skete mere.

Jeg er ked af, at min første reaktion var panik, og at jeg ikke lukkede døren op med det samme. Ked af at det gamle overfald stadig sidder så dybt i mig, at jeg reagere på den måde. Men jeg tror måske, at denne oplevelse vil gøre, at jeg vil reagere anderledes, hvis der nogensinde er nogen, der igen banker på min dør midt om natten. Så vil jeg ikke kun få flashback til hjemmerøvere men også til en rystet ung mand, der virkelig havde brug for min hjælp.

Pyha. Sikke en nat.



PS: Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal stille op med åbningen i det levende hegn, men når jeg lige får ryddet op og får lidt overblik over skaderne, så vender jeg nok tilbage igen og efterlyser gode ideer.

10 kommentarer:

  1. Det er flott at det gikk bra med gutten. Han har nok fått en lærepenge, og vil kjøre lovlig etter dette.

    I Norge ville din hekk blitt dekket av forsikringen på bilen.

    SvarSlet
  2. Jeg tænkte straks på din oplevelse med pebersprayen, da jeg så din overskrift, jeg kan bestemt godt forstå, at du blev forskrækket. Godt der ikke var sket noget alvorligt og at du er ved at falde til ro igen. Jeg har ikke lige forslag til hegnet.
    Knus

    SvarSlet
  3. Py-ha. Det en oplevelse som det nok tager et par dage at ryste af.
    Dejlig søndag til dig :)
    kh.

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Det var godt nok en grim oplevelse Sine, både for dig og for den unge mand. Måske der kommer noget godt ud af det, så du ikke længere bliver så forskækket og den unge mand og hans kammerater de tænker sig nok lige om inden de sætter sig bag rettet igen.
    Stort knus fra Linda

    SvarSlet
  6. Kære Signe, Jeg tænker faktisk ofte over at du der så åben og ærlig på bloggen og Facebook. Jeg synes at det var godt og rigtigt at du først og fremmest passede på dig selv i situationen, men jeg synes også at det var godt og et held at den unge mand slap så heldigt fra ulykken.
    Du har ikke gjort noget forkert og du var der for ham og hans venner - ingen kan forvente at du åbner for gud og hver mand.
    Knus og tanker til dig, jeg håber at du får lagt oplevelsen godt på plads bag dig :-)

    SvarSlet
  7. Hej Signe. Jeg synes, du håndterede det rigtig flot. Det var godt klaret og godt, at den unge mand slap så godt fra det.

    SvarSlet
  8. Kære Signe. Sådan nogle oplevelser lagres på fjernharddisken, men kan altid bringes frem igen. God den unge mand ikke kom til skade, og han har sikkert fået en erfaring, han gerne havde været foruden.
    Hegnet kan forvandles til et smukt rosenhegn, med det milde klima du har. Moschata eller andre kraftige roser :-)
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
  9. Kære Signe. Der er tidspunkter hvor gode oplevelser og gamle traumer "reaktiveres" af lyde, lugt, smag og synet af noget.. Hvis vi nu kunne møde de gode, som de negative følelser med lige så megen venlighed, så går det måske nemmere. Heldigvis når der sker en reaktivering, så kommer de fleste af os til os selv ret hurtigt, og finder ud af, at nu er det en helt anden situation. Hvor var det flot og modigt af dig, at trodse dine instinkter og åbne døren. Ikke mindst at følge hele den situation "til dørs" med de unge mennesker. Lad os håbe de alle har haft læring ud af det, og at de næste gang ikke lader nogen kammerat køre i påvirket tilstand... Godt der ikke skete noget med dig eller den unge fyr. Kærligst Merete

    SvarSlet
  10. Tak for alle jeres søde kommentarer - de varmer :-)

    Dagen i går blev brugt på at ringe rundt til forsikringsselskaber og forskellige myndigheder for at få sat gang i oprydningsarbejdet. Utroligt så mange timer den slags kan tage.

    I dag kommer der en anlægsgartner forbi for at give tilbud på, hvad det vil koste at få ryddet alle de knækkede træer og plantet noget nyt, så jeg kan sende det til forsikringen. Jeg håber ikke, det kommer til at tage alt for lang tid, eller giver for meget bøvl at få dækket skaderne.

    Jeg har også surfet lidt rundt på nettet for at finde forskellige træer og buske, der evt. kunne erstatte de gamle og har bl.a. overvejet både rosenbuske, syrener ol. der ikke bliver helt så høje og derfor vil lukke mere aftenlys ind i haven/lysningen. Nu venter jeg lige og hører, hvad gartneren siger i dag, og så må jeg se, hvad forsikringen vil være med til.

    Jeg er også ved at være faldet til ro nu. Jeg var rigtig glad for, at min mor tilfældigvis var på besøg i weekenden, så jeg ikke var alene. Og jeg er fortsat meget lettet over, at den unge mand slap så heldigt fra ulykken.

    Men endnu engang, stor tak for jeres søde kommentarer!

    Knus
    Signe

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille hilsen, så du må endelig ikke holde dig tilbage :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...